مقاله ها

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

روشن شدن چراغ چک خودرو به دلایل زیادی اتفاق می‌افتد. البته روشن شدن این چراغ هشدار در خودرو همیشه به دلیل مشکلات جدی در خودرو رخ نمی‌دهد. به همین خاطر نیازی نیست با روشن شدن آن بلافاصله خودرو را متوقف کنید. طیف علل روشن شدن این چراغ از باز بودن درب خودرو تا خرابی مبدل کاتالیست را شامل می‌شود. چراغ چک برای هشدارهای کلی در خودرو تعبیه شده است. به همین خاطر بیشتر رانندگان نمی‌دانند با روشن شدن آن کجا به دنبال مشکل باشند. در ادامه این مطلب از چری یدک به رایج‌ترین دلایلی که چراغ چک خودرو روشن می‌شود پرداخته‌ایم.

وظیفه‌ی چراغ چک در خودرو چیست؟

این چراغ در واقع زنگ خطر رایانه‌ی خودرو می‌باشد. عیوب خودرو به وسیله‌ی رایانه‌ی تعبیه شده در آن اعلام می‌شوند. رنگ‌های چراغ چک نارنجی، زرد و قرمز هستند. نکته مهم در خصوص چراغ چک چشمک زدن آن است. چرا که اگر احتراقی ناقص در خودرو ایجاد شده باشد چراغ چک چشمک خواهد زد. بنابراین باید چشمک زدن آن را بسیار جدی گرفت. با وجودی که این چراغ به دلیل وجود مشکلاتی در خودرو روشن می‌شود اما مشکل به طور دقیق مشخص نمی‌شود.

دلایل رایج روشن شدن چراغ چک خودرو کدام است؟

در این بخش به متداول‌ترین دلایلی که چراغ چک روشن می‌شود اشاره می‌کنیم:

1- باز ماندن درب خودرو:

باز بودن درب خودرو گاهی به دلیل سهل انگاری و گاهی به دلیل شکستگی باز می‌ماند. در هر صورت با باز ماندن درب خودرو چراغ هشدار روشن خواهد شد.

2- خراب بودن سنسور اکسیژن:

در صورتی که سنسور اکسیژن خراب باشد چراغ چک در خودرو روشن می‌شود. این قطعه درصورت خرابی می‌تواند کاتالیزور که از قطعات گران در خودرو است را نیز دچار مشکل کند. همچنین سنسور اکسیژن معیوب موجب بالا رفتن میزان سوخت مصرفی خودرو هم خواهد شد.

3- ایرادات باتری خودرو:

در خودروهای مدرن چراغی مخصوص برای نشان دادن مشکلات باتری تعبیه شده است. همچنین روشن شدن چراغ دینام نیز می‌تواند به دلیل خرابی باتری خودرو باشد. پس اگر چراغ چک خودرو روشن شد باتری را نیز مورد ارزیابی قرار دهید.

4- خرابی سنسور جریان هوا:

کنترل نمودن میزان هوای ورودی به موتور خودرو از وظایف این قطعه است. اطلاعات لازم به ECU داده می‌شود تا تنظیمات لازم انجام گیرد.

5- معیوب بودن مبدل کاتالیزور:

این قطعه کارایی بسیار مهمی برای خودرو دارد. چرا که از ورود مواد مضر به خودرو جلوگیری می‌کند. بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده چراغ چک به دلیل خرابی این قطعه روشن می‌شود.

6- خرابی کوئل:

وظیفه کوئل فراهم کردن برق مورد نیاز برای جرقه زدن شمع خودرو است. شمع‌های خودرو در صورت خرابی کوئل به درستی کار نخواهند کرد.

7- معیوب بودن انژکتور بنزین:

یکی دیگر از علل رایج روشن شدن چراغ چک خودرو خراب بودن انژکتور بنزین است. پاشش سوخت در خودرو بر عهده انژکتور می‌باشد. اگر چراغ چک به این خاطر روشن شده سوزن‌های این قطعه را تمیز و یا آن را تعویض کنید. نوع بنزین مصرفی و شیوه رانندگی از دلایل اصلی در خرابی این قطعه از خودرو هستند.

8- معیوب بودن سیستم چرخش گاز اگزوز:

چنانچه روشن شدن ناگهانی چراغ چک خودرو به دلیل عیب در سیستم چرخش گاز اگزوز باشد باید فورا اقدام کرد. تعویض و تمیز نمودن سیستم چرخش گاز اگزوز هزینه زیادی در بر دارد. علاوه بر آن عیب در این بخش می‌تواند به انژکتور خودرو نیز آسیب وارد کند.

9- معیوب بودن شمع‌های خودرو:

احتراق در خودرو از طریق شمع‌های آن ممکن می‌شود. بنابراین در هرگونه ایراد و عیب در شمع‌ها به روشن شدن ناگهانی چراغ چک در خودرو منتهی خواهد شد.

10- نشتی خلاء:

در خودروها چند سیستم خلا وجود دارد که هر یک وظیفه‌ی مشخصی بر عهده دارند. در جا زدن و بالا ماندن دور موتور خودرو از نشانه‌های ایراد و نشتی در خلاء است.

11- معیوب بودن ترموستات:

دمای موتور توسط این قطعه کنترل شده و از حد مجاز بالاتر نمی‌رود. تعویض نمودن مایع خنک کننده ترموستات به کارایی درست این قطعه کمک زیادی می‌کند.

12- نصب اشتباه دزدگیر در خودرو:

چنانچه دزدگیر به درستی نصب و تنظیم نگردد سیستم رایانه‌ی خودرو آن را یک ایراد در نظر می‌گیرد.

13- وجود اشکال در سوخت خودرو:

ناقص سوختن بنزین در خودرو نیز از دیگر علل روشن شدن چراغ چک خودرو است. این ناقص سوختن بنزین می‌تواند از عیب در سنسور اکسیژن خودرو ناشی شود.

14- فرسوده بودن وایرهای خودرو:

 ترکیب درست هوا با سوخت از وظایف وایرها در خودرو است. در صورت معیوب بودن وایرها این ترکیب به درستی انجام نمی‌شود.

15- وجود ایراد در سنسور MAF خودرو:

با تعویض به موقع فیلترهای هوا از خراب شدن زودهنگام این قطعه جلوگیری می‌شود. این سنسور در شرایط آب و هوایی خشک و گرم سریع‌تر خراب خواهد شد.

16- معیوب بودن گیربکس خودرو:

این مشکل در خودروهای اتوماتیک می‌توان منجر به روشن شدن چراغ هشدار خودرو گردد. در صورتی که سریعا نسبت به رفع آن اقدام نکنید هزینه‌های بیشتری در پی خواهد داشت.

17- شل بودن درپوش سوخت خودرو:

این مورد نیز از علل رایج روشن شدن چراغ هشدار در خودروها به شمار می‌رود. درپوش سوخت از خارج شدن گازهای بنزین از مخزن جلوگیری کرده و به فشار مناسب در سیستم کمک می‌کند. اگر بلافاصله بعد از بنزین زدن چراغ چک خودرو روشن شد خودرو را متوقف کرده و درپوش را چک کنید. در برخی از اوقات نیز لازم است تا کلاهک درپوش را تعویض کنید. تعویض کلاهک درپوش بنزین هزینه چندانی به همراه ندارد.

برای خاموش کردن چراغ چک خودرو چه باید کرد؟

راه کارهایی برای خاموش شدن چراغ چک وجود دارد که عبارتند از:

  • دیاگ زدن
  • روشن و خاموش نمودن خودرو
  • رانندگی در بازه‌ی زمانی کوتاه و بررسی دوباره چراغ چک
  • قطع و وصل مجدد باتری خودرو

می‌باشد.

سخن پایانی:

در این مطلب رایج‌ترین دلایل روشن شدن چراغ چک در خودرو بیان شد. گاهی دلیل روشن شدن چراغ هشدار موضوعی بسیار ساده و پیش پا افتاده است. در حالی که برخی اوقات نیز به دلیل وجود مشکلی جدی رخ می‌دهد. این چراغ هشدار در خودرو به هر دلیلی که روشن شده باشد باید جدی گرفته شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *